Morotskaka

 

Den härligt saftiga kaka är verkligen en klassiker som alltid går hem. Vanligtvis brukar jag använda en rektangulär form, men denna gången blev det en rund eftersom jag gav bort kakan. Föredrar dock rutorna :-)

 

 

Nödvändigheter:
2 ägg
3 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 dl matolj (jag använder mig av rapsolja)
3 dl rivna morötter

Glasyr
50 g philadelphiaost
30 g mjukt smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

* Vispa ägg och socker pösigt.
* Blanda samman mjöl, bikarbonat, kanel, vaniljsocker och bakpuler och vänd sedan ner detta i smeten.
* Blanda sist i olja och morötter.
* Hälls i en smord och bröad form.
* Gräddas mitt i ugn 175 grader i ca 40 min.
* Låt svalna!
* Blanda ihop philadephia, smör, florsocker och vaniljsocker och kleta på glasyren på den svala kakan.
* Skär sedan upp kakan i rutor och servera!

Trackback
RSS 2.0