Fabians 2-års Tårta

Med brist på tid fick jag snabbt slänga ihop en 2-års tårta till sonen, fick ta de dokorationer som jag hade hemme (snöflingor).
Snöflingorna blev mycket passande just denna dag eftersom det började snöa ute :-)
 
 
Tårtan bestod av
Ljus botten
Jordgubbsmousse
Vaniljkräm
 
Jordgubbsmousse
(recept från kokaihop.se)
 
Ingredienser
3 gelatinblad
6 dl jordgubbar
6 msk florsocker
6 dl grädde
 
Gör såhär
* Puréa jordgubbarna och blanda i florsockret.
* Värm upp lite av jordgubbspurén, krama ur gelatinet och rör ner i lagom varm puré.
* Vispa grädden och vänd mer i jorgubbspurén.
* Låt stå kallt tills du fyller tårtan.
 
 
Vaniljkräm 
(recept från Elle mat&vin, bengtssons baksida)
 
Ingredienser
2 dl mjölk
2 äggulor
0,5 dl vit sirap
1 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker
 
Gör såhär
* Blanda samman mjölk, äggulor, sirap och potatismjöl i en tjockbottnad kastrull.
* Låt sjuda tills det tjocknat.
* Blanda i vaniljsockret.
* Låt svalna innan användning.
 

Kommentarer
Postat av: sofia h

he he tycker mig känna igen de där snöflingorna. Guuuuuud vad kul det var att göra tårtor. Tack för att du lärde mig o tack för ditt tålamod. Krram Sofia!

2013-07-17 @ 07:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0