Bagels

Jag brukar titt som tätt baka bagels. Dom är verkligen roliga att göra och smakar såklart mums!!
Recptet har jag tagit från Vår Kokbok och räcker till 12 st bagels.
 
"Bagels serveas ofta med cream cheese och tex. rökt lax, skinka, kalkonbröst, rostbiff och tomat eller som BLT Bagels där B står för bräckt bacon, L (letuce) för några salladsblad, T för tomat skuren i skivor. Närmast brödet lite cream cheese, majonnäs eller matfett."
 
Foto: Matilda Lindeblad
 
Ingredienser:
5 dl vatten
25 g jäst
2 msk olja
1 msk salt
2 msk ljus sirap eller socker (jag använder mig av sirap)
ca 14 dl vetemjöl eller specialmjöl (jag använder vetemjöl)
ev seam- eller vallmofrön (eller vilka frön du gillar)
 
Kokning:
4 dl vatten
 
Gör såhär:
Värm vattnet till 37 grader (fingervarmt). Smula ner jästen i en bunke och rör ut med lite av vattnet.
Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, sirap/socker och nästan allt mjöl, spara lite till utbakning. Arbeta ihop den väl till en smidig deg. Täck över och låt jäsa i ca 1 timme.
 
Ta upp degen på mjölat bakbord och forma den till en längd. Dela den i 12 delar. Forma runda bullar och platta till dem lite. Stick tummen eller pekfingret rakt igenom och snurra bullen så att hålet blir större. Hålet måste göras större än man vill ha det efter gräddning eftersom hålet krymper vid jäsning.
 
Lägg bröden på mjölat bakplåtspapper, täck över och låt jäsa ca 15 minuter. Sätt på ugnen på 225 grader.
 
Koka upp vatten i en vid gryta. Lägg i 3-4 ringar i taget och koka ca 1 minut på varje sida. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Strö ev. frön över.
 
Grädda bröden mitt i ugn 15-20 minuter. Låt kallna på galler under bakduk.
 
Lycka till!!
 
 
Bagels under jäsning... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0