Macarons

Idag har jag försökt mig på macarons för första gången. Hade en massa annat på gång samtidigt vilket jag nog inte skulle, som man tyvärr kunde se på resultatet... men smaken var inget att klaga på.

Bättre lycka nästa gång!


Grundrecept mandelkakor
4 äggvitor
0,5dl strösocker
150g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker

Gör såhär:
Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa äggvitor på låg hastighet i en bunke och öka efter hand.
Tisllsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng.
Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker.
Spritsa eller klicka ut smeten till 50 runda klickar, stora som en femkrona, på en plåt med silpat eller bakplåtspapper.
Låt kakorna vila på plåten i 15 min för att förhindra dem från att spricka i ugnen.
Grädda kakorna i nedre delen av ugnen ca 12 min, de skall vara lite mjuka i mitten.
Dra bort silpat/bakplåtspappret från plåten direkt och lår kakorna svalna.

Grundrecept smörkräm
100 g mjukt smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 ekologisk äggula
några droppar valfri hushållsfärg

Gör såhär:
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Vispa ner äggulan
Färga med karamellfärg och smaksätt med valfri smak/essens.
Spritsa ut krämen på undersidan av 25 mandelkakor.
Lägg resten av kakorna över som lock.

Rosa Hallonmacarons
Färga macaronsmeten med röd hushållsfärg.
Smaksätt krämen med 2 msk hallonsylt.

Citronmacarons
Färga krämen med gul hushållsfärg.
Smaksätt med citronessens efter smak.

Vaniljmacarons
Smaksätt krämen med vaniljessens efter smak.

Trackback
RSS 2.0