Bakelser

På min 25-årsdag gjorde jag små tårtbakelser till alla gäster istället för en vanlig traditionell tårta.





Jag hann tyvärr inte göra tårtbotten utan var tvungen att köpa.
Jag använde mig av glas i önskad storlek gör att få ut bottnarna till tårtan.

Sen använde jag ett lock som mall när jag skar ut marsipantoppen. för att få en jämn cirkel.
Kronan och siffrorna hade jag speciella utstickare till, kom tyvärr inte ihåg exakt vart jag köpte dom men det var på nätet i alla fall.

Fyllningen:

Lager 1
Vaniljkräm

Den här krämen är lite mer snabbgjord än vaniljkräm. Detta tycker jag blir ganska mycket kräm, mängden räcker till 2 lager fyllning i en normalstor tårta.
Grundreceptet är från Toves bakblogg, jag har bara lagt till vaniljstång eftersom jag vill ha mer vaniljsmak.

3 gelatinblad
4dl mjölk (gärna helmjölk, 3% fett)
1 äggula
0,5 dl socker
en halv vaniljstång
2 tsk vaniljsocker
2-3 dl grädde

Blötlägg gelantinbladen.
Mät upp mjölk, äggula, potatismjöl, socker och "kärna" ur halva vaniljstången (glöm inte att även lägga i själva stången) och lägg allt i en kastrull.
Värm upp blandningen under konstant omrörning tills krämen blivit tjock och små bubblor bildas, men var noga med att den inte börjar koka!
Ta bort vaniljstången ur krämen.
Ta upp gelatinbladen, krama ur vattnet och blanda ner dom i krämen.
Låt svalna!
Vispa grädden och tillsätt den och vaniljsockret i krämen.

För att det ska stelna ställ in i kylskåpet!


Lager 2
Jordgubbsmousse

En mycket god fyllning som man även kan ha som efterrätt (men dock utan gelatin i så fall).
Receptet är från Toves bakblogg.

350-400 g jordgubbar

250 g turkisk yoghurt
1 dl socker
5 gelatinblad
1 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde

Mosa jordgubbarna, blanda med yoghurten, sockret, vaniljsockret och gelatinbladen som du blötlagt och smält i en skvätt vatten. Vispa grädden och blanda ner den.

För  att det ska stelna fortare brukar jag sätta in moussen i frysen en stund sen in i kylskåpet.


Vispad grädde på toppen - bygg upp det lite som ett berg och glöm inte grädde på sidorna så marsipanen fastnar.
Sen är det bara att lägga på marsipanen och dekorera!!

Här är en annan där jag använt blåa sugerpaste blommor på, fastlimmade med ätbart lim.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0