Kanelbullar

Bullar går nog hem hos alla kan jag tro och här delar jag med mig av mitt favoritrecept på kanelbullar. 
Själv har jag ett egengjort recept på  fyllningen men det behåller jag för mig själv ;-) Så här får ni istället det ursprunglinga receptet!
Jag följer aldrig detta recept till punkt och pricka eftersom jag har mina egna små tillägg som gör bullarna fantastiskt goda, men det är också en hemlighet...
 
Receptet ger ca 20 st

Ingredienser:
50g margarin
2 dl mjölk
25g jäst
1/2 dl strösocker
1 krm salt
5-6 dl vetemjöl

Fyllning
1 1/2 msk margarin
1 1/2 msk strösocker
1 tsk kanel

Pensling
1 ägg
pärlsocker

Gör såhär:
Smält margarinet i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt).
Smula ner jästen och rör med träslev tills den lösts sig.
Tillsätt socker, salt och 4 1/2 dl vetemjöl. Arbeta degen smidig, tillsätt mer mjöl om det behövs, tills degen släpper skålen.
Låt jäsa under bakduk i 30-60 minuter, beroende på hur länge du orkar vänta.
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig och slät.
Dela degen i två delar. Kavla ut varje del till en rektangel. Lägg hälften av fyllningen på varje del. Rulla ihop degen till en rulle och skär varje rulle i 10 bitar. Ställ i bullformar eller smörad plåt.
Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker över.
Grädda bullarna mitt i ugn 250-275 grader i 6-8 minuter.
Lägg på galler och låt svalna med bakduk över.



Tips!
Av en sats bullar kan du även baka 20 klippta bullar eller en klipps längd.
Av samma deg utan fyllning får du 16 lussekatter eller 1 fläta.

Trackback
RSS 2.0